حسن دانش رتبه اول رشته قرائت مسابقات قرآن می‌گوید : پناه بردن به قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌تواند جوانان را از خطرات دور نگه دارد و این یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برکات اسلام محسوب می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، حسن دانش در سال 1365 در شهر یزد متولد شده و تحصیلاتش تا سطح دو حوزوی است. او که از پنج سالگی فعالیت خود در حوزه قرائت قرآن کریم را شروع کرده، رتبه های درخشانی در کارنامه قرآنی خود دارد، از جمله: رتبه دوم مسابقات دانش آموزی در مرحله کشوری در سال 1378، رتبه اول مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در مقطع زیر 16 سال در سال 1380، نفر چهارم مسابقات قرآن در کشور عربستان در سال 1380، نفر اول مسابقات بین المللی قرآن در کشور تونس در سال 1391، نفر اول سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1393 و رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران در سال 1394. به این ترتیب می‌توان گفت حسن دانش تنها فردی است که در مقطع زیر 16 سال رتبه اول کشوری مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه را کسب کرده و هم در دوران جوانی‌اش این رتبه را تا سطح بین المللی ارتقا داده است.
 
حسن دانش در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم گفت: عمل کردن به دستورات قرآن، هدف نهایی از تلاش در زمینه قرائت و حفظ قرآن است و برای رسیدن به این مرحله، باید در زمینه تدبر و تأمل در آیات قرآن فعالیت کنیم.
 
وی بر لزوم عمل به آموزه های قرآن کریم برای مبارزه با تهاجم فرهنگی تاکید کرد و گفت: در جامعه امروز که انواع سایت‌های ضد دینی و برنامه‌های ماهواره‌ای قصد دارند ایمان مسلمانان را مورد تهاجم قرار بدهند، پناه بردن به قرآن و اهل بیت علیهم السلام می‌تواند جوانان را از خطرات دور نگه دارد و این یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین برکات اسلام محسوب می‌شود.
 
رتبه اول مسابقات بین المللی قرآن کریم در ادامه با اشاره به رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تدبر در آیات قرآن کریم، اظهار داشت: نکته مهمی که در نتیجه تلاوت مداوم و مستمر قرآن باید به دست می‌آید تدبر و عمل کردن به دستورات قرآن است. اما باید بدانیم که عمل به دستورات قرآن کار چندان سختی نیست. چون اسلام دین شادی، محبت و زیبایی‌هاست و اگر دستورات قرآن ملکه ذهن باشد و انسان ساعات یا حتی دقایقی از شبانه روز را به تلاوت و تدبر در آیات قرآن اختصاص بدهد، به خوبی می‌تواند زندگی دینی داشته باشد.
 
دانش گفت: اجرایی کردن سبک زندگی اسلامی مستلزم آن است که در حین تلاوت آیات قرآن کریم، درباره آن‌ها تدبر و تأمل هم داشته باشیم و مفهوم حقیقی آیات را درک کنیم.
 
این قاری بین المللی با تاکید بر اینکه مأنوس شدن با قرآن سراسر برکت و رحمت است و انسان را از مشکلات و گناهان دور می‌کند، به برکت های انس با قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از برکت‌های مأنوس بودن با قرآن و قرائت مداوم آیات این است که هر وقت در شرایط سخت زندگی قرار می‌گیرم و مشکلی برایم پیش می‌آید، آیه‌ها را با خودم مرور می‌کنم و روحم آرام می‌شود و بهتر و راحت تر می‌توانم تصمیم بگیرم. یکی دیگر از برکت های قرآن در زندگی من آشنایی و وصلت با یک خانواده نجیب و اصیل بوده و امکان ازدواج برای من از این طریق فراهم شده است.
 
دانش نسبت به رونق دادن هر چه بیشتر مجالس و محافل قرآنی در سطح کشور تاکید و تصریح کرد: حضور فعال مردم و مسئولین نظام مقدس جمهوری اسلامی در ماه رمضان در محافل قرآنی بسیار خوب است، اما لازم است این گونه فعالیت‌ها در سایر اوقات سال هم رونق بیشتری پیدا کند تا مردم و به خصوص جوانان به طور مداوم در معرض برنامه های متنوع قرآنی و اسلامی قرار بگیرند و به این ترتیب زمینه انس با قرآن در بین تمام اقشار جامعه فراهم شود.
 
وی در ادامه بر لزوم تربیت دینی از دوران کودکی اشاره کرد و ابراز عقیده کرد: تربیت دینی باید از دوران خردسالی آغاز شود. چراکه انسان از دوران کودکی تحت تأثیر فضای خانواده و علاقه های پدر و مادر قرار می‌گیرد و شخصیت او به مرور زمان بر اساس همان آموزه های مستقیم و غیرمستقیم در محیط خانواده ساخته می‌شود. اگر پدر و مادری اوقات فراغت خود را با برنامه‌های نامناسب ماهواره‌ای می‌گذرانند و یا تفریحات و گفت‌وگوهای غیر اخلاقی داشته باشند، نمی‌توانند انتظار داشته باشند که فرزندشان اخلاق صحیحی داشته باشد.
 
وی از انس فرزندان خردسال خود با آیات قرآن کریم یاد کرد و گفت: در خانواده ما به طور مداوم آیات قرآن خوانده می‌شود و دخترهایم تحت تأثیر همین محیط، با قرآن انس گرفته‌اند. به اندازه‌ای که وقتی داخل اتومبیل در حال تردد هستیم، بچه‌ها فوراً درخواست می‌کنند تا سی دی قرائت قرآن را داخل ضبط ماشین بگذارم و به محض شروع تلاوت، خودشان هم سعی می‌کنند از قاری تقلید کنند.
 
این قاری بین المللی به دوران خردسالی خود و فضای قرآنی خانواده اشاره کرد و ادامه داد: اولین معلم من در زمینه قرائت، مادرم است که از کودکی من را همراه خودش به مسجد و محفل های قرآنی می‌برد و با این کار شوق یادگیری اصول تلاوت و قرائت را در من ایجاد کرد. از طرف دیگر پدرم در این مسیر مشوق اصلی من بوده که توجه به امور دینی را از او آموخته‌ام و اعتقادات دینی‌اش را به من هم منتقل کرده است.
 
همراهی و تشویق همسران نسبت به یکدیگر برای فعالیت در مسیر قرآنی یکی دیگر از مواردی است که دانش از آن یاد کرده و آن را زمینه ساز ارتقا و ادامه فعالیت در این مسیر دانست.
/2759/